کد مطلب:2180
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
آيا ولايت فقيه قابل اثبات است؟
در مورد ولايت فقيه كتاب هاي متعددي نوشته شده و به فرمودة امام خميني(ره) ولايت فقيه از موضوعاتي است كه تصور آن ها موجب تصديق مي شود. و چندان به برهان احتياج ندارد.[8] با توجه به چند مطلب ضرورت ولايت فقيه روشن مي گردد:
1_ كسي شك ندارد كه تشكيل حكومت در نظام اجتماعي افراد بشر ضروري و بديهي است، زيرا جامعه اي كه حكومت و حاكم و سرپرست نداشته باشد گرفتار هرج و مرج مي شود. از اين رو هيچ كشوري يافت نمي شود كه بدون حكومت باشد. در سابق هم حتي روستاييان و قبايل مختلف براي اين كه كارشان سامان يابد، ناگزير از داشتن كه خدا و رئيس قبيله بوده اند. امام علي(ع) فرمود: ناچار مردم امير و حاكم بايد داشته باشند؛ نيكوكار باشد يا فاجر.[9]
2_ جامعه اي كه مردمش مسلمان باشند قوانينش بايد مطابق با احكام نوراني اسلام باشد. به عبارت ديگر در آن جامعه قانون اسلام بايد اجرا گردد.
3_ قوانين اسلام را كسي بهتر مي تواند پياده كند و به مرحلة اجرا بگذارد كه آن قوانين واحكام را دقيقاً بشناسد. از آن شخص به فقيه و مجتهد جامع الشرايط تعبير مي شود.
4_ رجوع به متخصص يك كار عقلايي است؛ يعني در هر كاري مردم به متخصص رجوع مي كنند. كار معماري را به مهندس مي دهند، قالي بافي را به قالي باف، تعمير لوازم برقي مثل تلويزيون را به تعميركار داده و مريض را پيش دكتر مي برند و در مسائل شرعي نيز به مجتهد مراجعه مي شود.
5_ قضاوت و داوري مخصوص خدا و رسول و ائمة دين مي باشد. در فصل خصومت مراجعه به دستگاه قضايي طاغوتيان حرام است.
6_ به حكم إنّما وليكم الله و رسوله ولايت و سرپرستي از آنِ خدا و رسول و امام معصوم است.
نتيجه: وقتي ناگزير از تشكيل حكومت هستيم و جامعه مان اسلامي است و حكومت هم حاكم نياز دارد ضرورتاً بايد حاكم و سرپرست جامعة اسلامي علاوه بر دارا بودن شرايط رهبري فقيه جامع الشرايط باشد تا قوانين و احكام اسلام را اجرا كند، و اين همان ولايت فقيه است كه عقل بر آن حاكم است.[10]
[8] امام خميني، ولايت فقيه، ص 5.
[9] نهج البلاغه (فيض الاسلام) ص 116، خطبة 40.
[10] براي اطلاع بيشتر رك: جوادي آملي، ولايت فقيه؛ امام خميني، ولايت فقيه؛ محمد هادي معرفت، ولايت فقيه.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.